Pokalbis su tolimųjų reisų vairuotoju apie darbą, darbuotojų susipriešinimą ir nacionalizmą
Rugsėjo 26 d. Kauno apylinkės teisme vyks teismo posėdis*, kuriame bus sprendžiamas kompanijos UAB „Krištodulos transportas” skundas. Kalbamės su Algimantu, kuris išdirbo vieną mėnesį šioje kompanijoje ir iki šiol negavo nei cento už atliktą darbą. Bylinėjimasis trunka jau pusę metų. Pirmiausia Algimantas kreipėsi į darbo ginčų komisiją, kurioje po kelių mėnesių jam buvo priteista 2700 eurų suma (įskaičiuojant delspinigius, dienpinigius ir atlyginimą). Tačiau kompanija atsisakė sumokėti ir padavė nuosprendį į teismą. Jie kaltina darbuotoją, kad šis padarė eismo nusižengimą Anglijoje, už kurį neva teks mokėti kompanijai. Algimantas teigia jokio nusižengimo nepadaręs, o kompanija iki šiol nėra pateikusi jokių įrodymų.
Algimantas: Pirmą kartą susiduriu su tokia situacija, kad nesumoka atlyginimo. Nedidelė ta kompanija – Garliavoje gal tik 8 mašinos yra. Aš ten tik mėnesį išdirbau ir išėjau. Kaip supratau pašnekėjęs su kitais ten dirbusiais vairuotojais, dažnas ten padirbęs negauna atlyginimų ir pabėga. Su įmone buvo sutarta, kad po 60 eurų mokės į dieną. Išvykau į komandiruotę, grįžęs pinigų negavau. Tie pinigai skaičiuojasi kaip dienpinigiai, kiekvienoje šalyje jų suma skiriasi. Vidurkis Europoje yra maždaug 55 eurai. Lenkijoje mažiau, Lietuvoje dar mažiau.
Vairuotoju dirbu apie 15 metų. Ilgiausiai dirbau Vokietijoje. Ten nebuvo jokių problemų dėl mokėjimo. Bet kompanija iširo, susipyko šefai ir išsidalino kapitalą. Savo ten atidirbau. Galiausiai pasiūlė tik naktinį darbą – naktinis darbas, dieną miegi, naktį važiuoji – per sunku. Taip grįžau atgal į Lietuvą. Šitas darbas specifinis, bet už tai ir moka, o elementarūs sunkumai išsprendžiami. Yra juk sąlygos išsimaudyti, gi praktiškai kiekvienoj kolonėlėje dušas po 2 eurus. Aišku, į restoranus nevaikščiosi, pats verdiesi mašinoje maistą ir pats esi priverstas kitais poreikiais pasirūpinti. Čia Lietuvoje palyginus su Vokietija taip neuždirbsi – vairuotojas Lietuvoje vidutiniškai uždirba 800 eurų.
Sunkiausia šiame darbe yra tai, kad dažniausiai nespėji laiku pasikrauti ar išsikrauti, vis tik važiuoji autobanuose, tai žiūrėk, ar avarija, ar remonto darbai ir tu nieko negali dėl to padaryti, maža kas, gali ir mašina sugest. Darbdaviai dažnai vairuotojus už tai baudžia. Be to, visokių niuansų dar yra. “Krištodulos” kompanijoje, pavyzdžiui, jie neduoda pinigų susimokėti už autobanus Prancūzijoje, turi nacionaliniais keliais važinėt. Autobane ekonomiškai važiuoji, o čia regioniniais keliais, tai stabdis-gazas-stabdis-gazas-šviesoforas- vėl kas nors, kaimeliai visokie. Automatiškai kuro daugiau susinaudoja. Darbdaviai papildomai nemoka už tai ir pradeda rėkt, kad daug kuro sunaudojai. Bet gi automatiškai taip gaunas. Tada pradeda nuo darbuotojų nusukinėt.
Mes jau ir taip gana nemažą pelną jiems atnešame, o dar šitokius niuansus sugalvoja. Daug kompanijų taip daro. Ypač jeigu tu pasirašai darbo sutartyje, kad sutinki, kad tau išmokėtų tik 50% dienpinigių. Jei nepasirašai šitokios sutarties, tavęs nepriima į darbą. Kur turėtų mokėti tau 60 eurų, tik 30 gausi. Ir niekur nepasiskųsi dėl šito. Buvo toks atvejis vienam kolegai su darbo inspekcija. Klausia jo: „kam tu pasirašei?” Jis sako: „manes į darbą nebūtų priėmę.” O inspekcija jam „tai ko tu čia atėjai? Taip viskas ir turi būti kaip sutartyje nurodyta.”
Avariją padarius turėtų draudimas apmokėt nuostolius, nes mašinos daugumoj lizinginės. Bet visko būna, jie iš tavęs išsireikalauja tuos pinigus paprasčiausiai nesumokėję atlyginimo. Nemoka, sukuria savų pasiteisinimų virtinę ir pradeda rėkt.
Aš tris metus išdirbau vokiečių kompanijoje. Irgi minimumą mokėjo, vokišką minimumą, į dieną išeidavo po 60 eurų, tai į mėnesį uždirbdavau po 1800 eurų. Pats vokietis žymiai daugiau už tokį patį darbą uždirba. Jeigu yra naktinis darbas – kitas tarifas. O naktinis darbas yra, patys žinot, sunkus. Gali dieną miegoti, jeigu kondicionierius yra mašinoje. Jeigu nėra ir kepina 30 laipsnių, pabandyk mašinoje išsimiegot. Ką tu išsimiegosi, taigi pragaras, naktį važiuoji išvarvėjusiomis akimis.
Kodėl sakote, kad vokietis daugiau uždirba?
Dėl to, kad jis vokietis. Jis ne tik daugiau uždirba, bet ir visas garantijas gauna.
Ar daug vokiečių dirba vairuotojais, ar daugiau darbuotojų iš Rytų Europos?
Ne, ten grynai vien lietuviai dirba, bet visi patenkinti – net kuro normų nėra, viskas kaip priklauso.
Ar buvo atvejų, kad sakytų jog „atimate darbo vietas”?
Trintis kuriasi automatiškai. Mes daug pigiau dirbam – ar tu vairuotojas, ar tu statybininkas, automatiškai mes iš jų tą darbo vietą perimam. Kas išvažiavo ten prieš 15 ar 20 metų, susiduria su mažiau problemų.
Dabar prieš kelis metus rumunus įleido – jie pasiteisino kaip dar pigesnė darbo jėga. Kam šefui mokėti 100 svarų ar eurų tau, jei kažkas už 30 ar 40 dirbs. Tai visi ir pyksta, automatiškai pyksta.
Tai kur čia problema kaip manot? Ar reikia jau pradėti ir lietuviams ukrainiečius kaltint?
Tai ką juos ten kaltinsi, ne iš gero gyvenimo atvažiuoja. Važiuoja užsidirbt, nes ten baisu yra. Ir karas, žinoma, nelengvina situacijos. Gaila man jų. Visi esame žmonės, kiekvienoje, aišku, tautoje yra ir gerų ir blogų žmonių, čia savaime suprantama.
Dabar daug ukrainiečių statybose dirba. Automatiškai jie daug pigiau už mus dirba.
Anglai, pavyzdžiui, jau dabar neįleidžia ukrainiečių. Perki bilietą, atvažiuoji, bet pamato, kad ukrainietis, ir neįleidžia. Aš nežinau kaip jiems su Vokietija, bet, aišku, tai ne tik apie ukrainiečius, ten ir baltarusių, ir rusų daug dirba. Vokietis, sakykime, dirba už 100 eurų, o ateina ukrainiečiai ir jie už 100 eurų dviese dirba. Panašu, kad taip ir gaunasi. Tai pykstantys vokiečiai ir sako, jeigu jūs davėt darbo vizas, tai tegu Lietuvoje ir dirba, o jie gauna darbo vizas ir po 2-3 mėnesių į Europą išvažiuoja. Jie, kaip ir mes, važiuojame dirbti kitur ne iš gero gyvenimo.
Daugelis lietuvių išvažiuoja dirbti į Didžiąją Britaniją ir jie puikiai supranta, kad jų pozicija yra žemesnė nei anglų, bet tuomet, kai atvažiuoja ukrainiečiai čia, iš kur atsiranda tas priešiškumas ir nenoras solidarizuotis?
Kiekvienas žiūri tik į savo daržą. O lietuviai yra ypač nesolidarūs. Kaip sako, džiaugiasi, kai kaimyno namas dega. Nežinau, kodėl yra taip kaip yra. Pavyzdžiui, rusai ar lenkai solidaresni, jie laikosi kartu. Kai sustoji aikštelėje praleisti naktį, jie dažnai kviečia kartu maistą gamintis. Pamenu, vieną kartą tokį lietuvį kvietė prisijungti pavalgyti, tai tas ant trijų raidžių juos pasiuntė. Kitą rytą atsikėlus jam neužsivedė mašina, tai teko prašyti tų pačių pagalbos. Jūs pamatytumėte, kaip tada žmogus pasikeitė…
O koks jūsų paties požiūris į nacionalizmą? Ar pats palaikytumėte ukrainiečius čia Lietuvoje, jei šie kovotų už lygias teises kaip ir jums?
Tai žinoma palaikyčiau, gi mes visi iš to paties molio drėbti. Bet kur jiems kreiptis, kas jų klausys? O kai atvažiuoji į kitą šalį, tu ir tyli, nes nepažįsti nei įstatymų, nei kalbos dažnai nežinai. Tave gali lengvai apgauti ir nieko nepadarysi. Dar ir bijai, kad tave išmes, ar atims vizą ir nieko nelaimėsi. Galiausiai, jei būsim nesolidarūs, tai nei mes, nei jie nieko nelaimės. Jie dirbs už mažiau ir mes turėsime prie to lygintis. O tie pinigai nei mums nei jiems neatiteks, tik šefai gaus daugiau pelno
*Atviras teismo posėdis vyks Kauno apylinkės teisme, Kęstučio g. 29, rugsėjo 26d., 13:30 val. – solidarumo tinklas kviečia atvykti į teismą palaikyti darbuotojo.