Po trijų savaičių atkaklaus mokytojų streiko, plataus visuomenės palaikymo mokytojų reikalavimams ir Švietimo ministerijos okupavimo galiausiai vėl išgirdome gerai žinomą frazę: “mokytojų reikalavimams patenkinti valstybė lėšų neturi”. Šią frazę girdime kiekvieną kartą, kai reikalaujama geresnio viešojo sektoriaus finansavimo. Valstybė neturi pinigų ne tik mokytojams, bet ir gydytojams, universitetų darbuotojams bei kitoms socialinės rūpybos sferoms. Bet ar iš tikrųjų valstybė neturi pinigų? O gal socialinė apsauga ir rūpyba plačiąja prasme yra vertinama mažiau nei investicijos į sferas, kurios laikomos “skatinančiomis ekonominį augimą”?
Vis kartojama, kad mūsų gerbūvis priklauso nuo ekonominio augimo. Vardan jo karpoma socialinė apsauga ir darbuotojų teisės, viliantis, kad “draugiška aplinka verslui” pakels atlyginimus ir išspręs mūsų materialines problemas. Bet beveik kasmetiniai mokytojų streikai ir kitų viešojo sektoriaus darbuotojų protestai įrodo: tiesiogiai pelno nekuriantis darbas yra tiesiog nevertinamas. Ir būtent toks darbas dažnai nukrenta ant moterų pečių.
Viešajame sektoriuje moterys daugiausiai dirba švietimo, socialinės ir sveikatos apsaugos sferose: darželių auklėtojomis, mokytojomis, bibliotekininkėmis, slaugytojomis ligoninėse ar senelių namuose. Privačiame sektoriuje daugiausiai moterų dirba prekybos ir aptarnavimo sektoriuose: valytojomis, kasininkėmis, kirpėjomis, virėjomis, padavėjomis. Šiuos darbus įprasta laikyti „moteriškais”, nes čia reikia „užjautimo, komunikabilumo, rūpesčio ir mandagumo”. Vis dėlto šie darbai laikomi „mažiau reikšmingais” nei, pavyzdžiui, statybininkų, inžinierių ar verslininkų. Taip lyg pateisinami šiose sferose vyraujantys mažesni atlyginimai.
Viena vertus, tai kyla iš nevienodo darbo pasiskirstymo, kuomet “moteriškos specialybės” suprantamos kaip natūrali paties moteriškumo tąsa. Dažnai mokytojoms prikišama, kad jos turėtų dirbti „iš idėjos”, aukotis vardan vaikų ugdymo nepaisydamos žemų atlyginimų. Taip mokytojų darbas sugretinamas su „natūraliomis” moteriškumo savybėmis. Kaip ir namie, kur moterys neatlygintinai ir iš „natūralaus” pašaukimo turėtų auginti vaikus, plauti indus ir gaminti maistą neprašydamos jokio atlygio, taip ir čia jos turėtų rūpintis vaikais ir juos auginti nepaisydamos materialių sąlygų.
Ši situacija išryškina vaikų priežiūros kaip išskirtinai „moteriškos” specialybės problematiką. Namuose mamos dirba neapmokamai, kitaip tariant “iš idėjos”, o kai gali samdosi auklę (jeigu tam yra resursų). Niekas negali paneigti, kad namų ruoša ir vaikų auginimas yra sunkus ir atsakingas darbas. Mokytojų darbas kaip ir darbas namuose yra nuvertinamas dėl tų pačių darbo savybių, dėl taip vadinamos “moteriškos prigimties” darbo. Tuo pačiu mokytojų prašoma dirbti kaip gamykloje, greitai, pigiai ir efektyviai “gaminti” tinkamus darbui piliečius. Tai susiję su mokinių skaičiaus didinimu klasėse, mokymo programų kontrole, kaimo mokyklų uždarymu bei mokyklų reitingavimu. Lygiai taip pat palikdami mokinius be adekvataus lytinio švietimo toliau atkartojame žalingus tradicinius lyčių vaidmenis, stumdami “idėjinį darbą” kaip kilnią misiją įgaliname dėvėtų rūbų kvapu atsiduodantį išnaudojimą.
Niekas iš moteriškumo neišplaukia savaime. Mes esam įauginamos į tą moteriškumą, kai rūpestis, atjauta, ugdymas yra išskirtinai siejamas su moterimis ir nuo mažens mums kalama į galvą “pasupk lėlytę, kitaip ji neužmigs”. Didelė dalis moterų renkasi darbą švietimo, rūpybos sferose todėl, kad nori padėti kitiems žmonėms ir aktyviai stengiasi dėl viešojo intereso. Šios priežastys rimtos ir gerbtinos, bet kokia yra to kaina?
Plačiai prieinami darželiai, mokyklos ir bendra socialinės apsaugos infrastruktūra yra tampriai susijusi su moterų išėjimu iš privačios namų sferos. Ir atvirkščiai, šių paslaugų siaurinimas perkelia šį darbą moterims, kad pastarosios jį dirbtų neapmokamai. Moterys šiais laikais taip pat užima “maitintojo” pareigas šeimoje, nes vienodai yra įsitraukusios į darbo rinką — vieno atlyginimo šeimos išlaikymui neužtenka.Iki šiol kartojama mantra apie sovietmečiu paplitusią dvigubą naštą ir moterų persidirbimą niekur nėra dingusi, galbūt net išsiplėtusi, kuomet moterys po darbo ne tik atlieka namų ruošos darbus, bet turi investuoti į savo reprezentacinę išvaizdą, pirkti kosmetiką, laikytis dietų; tai reiškia daugiau mokėti už galimybę gauti darbą, o vėliau dar gintis nuo priekabiavimo ir nuvertinimo. Taigi “gera” mokytoja privalo atlikti jai priskirtas pareigas ne tik mokykloje, bet ir namuose už kiek galima mažesnį atlygį. Tikriausiai būtų gerai, kad tai iš viso nekainuotų…
Kai valstybė atstovauja vyro sferai priskiriamą sritį, verslą ir investicijas, tada aukščiausias ir valdomąsias pareigas nusavina jie. O joms ir toliau priskiriamas neapmokamas rūpestis, mūsų vaikų auginimas ir lavinimas. Švietimas ir socialinė apsauga užima moters – “mamos” rolę valstybėje. Šios sferos yra dirbtinai konstruojamas kaip pašaukimas, o ne darbas, už kurį reikia atsiskaityti.
Adekvatūs atlyginimai mokytojams, reikštų šio darbo pripažinimą. Mokytojo profesija ir viešasis sektorius apskritai negali būti pagrįstas moterišku darbu “iš idėjos”. Būtent streikas atskleidžia šio darbo svarbą visuomenei ir neleidžia užsimerkti prieš apgailėtiną viso socialinio sektoriaus situaciją. Pedagogų streikas turi plėstis į kitas sferas ir tapti streiku už socialinius pokyčius ir valstybinės politikos krypties pasikeitimą. Mokytojų streikas yra ir moterų streikas. Tai yra streikas už lyčių lygybę ne tik įstatymų lygmenyje, bet ir realiuose pokyčiuose.
Taip pat skaitykite
-
Dešimt minučių tylos? Akivaizdžios neteisybės akistatoje tylėjote ketverius metus (I dalis)
-
Rūpestis be pabaigos: apie kairumą ir kenčiančias aukas
-
Vyrų savitarpio paramos grupės: tarp archetipinio vyriškumo ir nuoširdžios bendrystės
-
Kombinatas 2024 programa: apie būstą, migraciją, kūnus ir parazitus
-
O fone – mizoginija: Ką sužinojau apsilankęs „Gentys Fest 2024“
O gal viskas paprasčiau?
Gal maži mokytojų atlyginimai neturi NIEKO bendro su lytimi? Gal tai tiesiog senai egzistuojanti problema, kad visuomenei labai svarbios ir reikalingos ir profesijos yra nepakankamai vertinamos. Prestižo prasme ir žinoma finansų.
Taip, mokytojo profesijoje dominuoja moterys. Ir mokytojai mažai uždirba. Ar žinote, kas dominuoja pavyzdžiui policijoje? Manau, kad tikrai žinote – vyrai. Tik, matot, policininko darbas ne tik prastai apmokamas, bet ir pavojingas.
Toks vaizdas, kad su lytimi šie dalykai neturi nieko bendro… Crazy!
Kodėl feministės nuolat nusitaiko į kokią nors bendrą problemą ir tada bando apsimesti, kad čia kažkokiu būdu yra grynai tik moterų problema? Man atrodo, kad jūsų judėjimui tai rimtumo neprideda ir tik dar labiau stiprina neigiamą įvaizdį.
Iš pradžių viskas atrodė labai teisinga: šaunuoliai pedagogai susivienijo, kovoja drauge. Bet dabar panašu į paprastą šantažą. Jokių kompromisų, susitarimų. O vaizdai iš nakvynės ministerijoje, pedagogų replikos ministerijos darbuotojų atžvilgiu tik mažina mokytojų autoritetą. Patys save padarė įkaitais. Gaila mokinių. Sunkesni bus šie mokslo metai.
Man atrodo blogai perskaitoma straipsnio mintis. Sakant, kad mokytoju streikas yra ir moteru streikas, nenorima supriesinti moteru ir vyru dirbanciu svietime ar apskritai. Kaip tik, cia siekiama isplesti mokytoju streiko ideja per lyties prizme. Butent tai, kad profesijos laikomos „moteriskomis” yra nuvertinamos, jose tendencingai yra mokami mazesni atlyginimai ir is kitos puses, maziausius atlyginimus butent gauna darbuotojai, kuriu vis tik didzioji dauguma yra moterys, kelia klausimus apie sita lyciy pasiskirstyma darbo rinkoj. Pvz, kodel prekybos centruose dirba daugiausiai moterys ir kodel ju darbas yra vertinamas pigiausiai? Nes laisva rinka taip sustate? Bet gal laisva rinka taip ir sustato, kad moterys yra zemesneje pozicijoje? Pripazinimas kad egzistuoja si lyciu nelygybe nera priespastatma bendrai siekiui mazinti nelygybe, reikalauti didesniu atlyginimu mokytojams ir kitiems viesojo sektoriaus darbuotojams. Kaip tik, siu klausimu kelimas ir paciu dirbanciuju judejimu pripazinimas ir nebijojimas kalbetis apie tai, tik sustiprintu ir isplestu kova prie isnaudojima ir nelygybe. O kai kuriu vyru, kad ir profsajungu atstovu, isgastinga ir niekinanti reakcija i siuos klausimus tik parodo ju nenora pasiziureti i situacija ne tik is sau patogios pozicijos.
Krakon,
“Siakiama išplėsti mokytojų streiko idėja per lyties prizmę”
Atleiskit, bet čia totalus absurdas. Norint išspręsti problemą reikia kuo aiškiau įvardinti jos atsiradimo priežastis. Kuriant papildomas idiotiškas teorijas apie lyčių nelygybę, prie problemos sprendimo tikrai neprisideda. Man apskirtai toks sakinys (viršuje) skamba neįtikėtinai kvailai. Jūs nieko “neišplečiate”, o tik naudojatės labai jautria žmonių grupe tam, kad stumti savo feministinį šūdą.
Beje, man atrodo, kad žiūrite į viską iš antro galo. Čia ne moterų profesijos specialiai yra prastai apmokamos. Čia moterys eina į tokias profesijas. Tiesą sakant mane stebina toks aktyvus feminizmo bandymas įtikinti visus, kad moterys visuomenėje nevertinamos, skriaudziamos ar net apskritai antrarūšiai piliečiai. Įroniška, bet niekas savo kalbomis taip moterų nesmukdo kaip feminizmas.
Taip, mūsų visuomenėje feminizmo klausimas vis dar tabu ir gėda! Bet juk tiesa, kur moterys – ten mažas apmokėjimas. Kur vaikai, kur seneliai – ten turi būti moterys…
Nuo kada mokytojo darbas yra moteriškas? Visame pasaulyje pilna vyrų, atliekantį tą darbą, o Turikijoje iš viso-50% mokyklose dirba vyrai. Čia tik iš po sovietmečio visi įpratę taip, nes vyrai labai dažnai neturi kantrybės-ištaškytų vaikus į sienas. Todėl ir neina, be to algos dydis irgi labai svarbus, norint išlaikyti šeimą. Čia tik visoje TSRS buvo įprasta, kad mokytojo darbą dirbti turi tik moterys.